Monday, March 02, 2009

Kemalangan..

Hujung minggu kami kali ni di Beranang. Tapi tidaklah lama sangat duduk di rumah sebabnya hari Sabtu tu dah ke kenduri datuk saudara abang. Kenduri cukur jambul cucunya. Seperti biasa, Zakwan kalau di Beranang asyik dikerumun dek sepupu-sepupu abang yang kecik2 tu. Sampai tersandung budak tu dikerjakan. Tersembam sikit kat atas jalan tar. Alhamdulillah tak luka, cuma merah sikit jer dahinya.

Hari Ahad sepatutnya ada 2 kenduri kahwin. Tapinya abang decide untuk pergi satu majlis je. Majlis kahwin anak sepupu aku di Serdang. Sempatlah jumpa Anim dan Ce Ah kat situ sebab minggu ni diorg balik ke rumah mak, kami pula di Beranang. Dah besar dah anak dara si Anim ni. dah nak dapat adik tapi masih tak boleh berenggang dengan umminya. Anim pun dah semakin ok dari mabuk2 cumanya kata Anim loya masih tak hilang lagi. Takper, sabar yer Anim. 4 Bulan jer lagi..ehehehehe...
Anak dara Anim & Anak bujang aku..

Owh..di kenduri inilah berlakunya satu kemalangan yang membuatkan aku hampir2 gugur jantung. Mana taknya, si Zakwan terjatuh (lagi sekali) di atas jalan tar. Kali ni agak teruk sebab Zakwan tersembam dengan teruk. Salah kami juga sebab terlepas pandang. Pada mulanya kami ingatkan Zakwan masih dengan Pak Tehnya, rupanya dia dah berlari entah kemana. Baru je beberapa saat aku bertanyakan Zakwan pada abang, tup-tup dengar suara dia meraung. Bila toleh tengok dah ada orang angkat Zakwan. Zakwan dah mula dok pegang dahi kanannya sambil meraung kuat. Bila dialihkan tangannya, tengok darah dah banyak. Panik aku. Kelam kabut dok cari ais batu. Masa tuh air mata dah bergenang dah. Lukanya tak besar, cumanya agak dalam sikit. Ada 3 luka yang berdarah. 2 di dahi dan satu lagi di kening. Kepala dengan bawah mata dah becalar. Aduhai Zakwan, maafkan ummi dengan walid ye..Bawak ke klinik, doktor kata yang kat dahi tu jer yang dalam sikit lukanya tapi tak sampai kena jahit. Alhamdulillah....lepas ni memang kena pastikan Zakwan sentiasa di sisi.

Nampak tak luka2 di kepalanya tu? Yang kat dahi tuh la yang byk darahnya..

Hmm..sedikit perkembangan Zakwan. Sekarang ni pantang nampak masjid atau gambar masjid atau mendengar orang mengaji. Mula lah Zakwan menutup sebelah telinga dia. Konon-konon tengah azan zambil mulut dok bunyi "uuuuu..." dan "aaaaa.....". Alahai la anak ummi, dah besar nanti boleh jadi tukang azan ye. Dan juga Imam...amiin...

4 comments:

tulip said...

siannya zakwan..
anim pun pregnant juga eh... nih kak nurul dgn memang bertanding ke? hehe

Nurul said...

tulip: tuh masalahnyer biler naik pelamin bersama..sumer nak sesama gak..ahaha

izza said...

ciannye zakwan... besela nurul.. syahmi dulu dh puas lebam.. berdarah.. sabo je la ye...

Nurul said...

ehehehe...tuh la dier...anak lelaki kan? lain lasaknyer...risau gak kalo melibatkan kepala nih