Thursday, May 03, 2012

Updated...at last..ehehe


Cupcake untuk kawan-kawan dan teacher adik

Pergh..last update bulan Feb hari tuh. Anyway, hari ni genap umur Adik 3 tahun. Alhamdulillah..ALLAH masih meminjamkan Adik pada kami untuk kami sayangi dan didik. Alhamdulillah..terus terang aku kata, peristiwa dulu tuh masih lagi bermain-main dalam kotak fikiran ku. Setiap kali nampak ambulans, setiap kali nampak emergency room, malah setiap kali baca paper tentang penderitaan kanak-kanak terus aku teringat balik peristiwa itu. Alhamdulillah, Adik semakin sihat. Siapa-siapa yang melihat adik sekarang, mesti tak menjangka yang peristiwa itu pernah berlaku pada adik. Ummi doakan adik akan terus sihat, menjadi anak yang solehah. Semoga setiap langkah perjalanan hidup Adik akan sentiasa dirahmati dan dilindungi ALLAH.



Semalam, alang-alang dah cuti sebab adik demam makanya aku pun masaklah kari ketam Sarawak style. Sebenarnya tak tau nama masakan nih, main bantai je since yang memperkenalkan masakan nih adalah abang iparku kat Sarawak nun. Rasanya, ini satu-satu masakan ketam yang suamiku makan. Tapi memang sedap, ada sikit-sikit rasa macam rendang. Nak try? Ini masak main agak-agak jer..

Bahan-bahan:

3 ekor ketam - belah dua
*2 biji bawang besar
*5 ulas bawang putih
*Seinci halia
*Seinci lengkuas
*2 batang serai
2 sudu besar serbuk kari
2 sudu besar cili boh
asam jawa
kicap
garam
perasa

Cara-cara

Blend bahan-bahan *. Tumiskan bahan dah diblend hingga naik bau. Masukkan cili dan serbuk kari. Tumis hingga garing dan naik bau. Masukkan air asam jawa dan kicap. Masukkan ketam. Tambah garam dan perasa. Tambah air sikit supaya ketam masak sempurna. Dengan api sederhana, biarkan kuah sedikit pekat. Padam api bila ketam dah masak dan kuah agak pekat.  

2 comments:

tulip said...

sedap-sedap... nanti kita nak try masak ketam kari tuh...

Nurul said...

silerkan zt...sehingga menjilat jari..ehehe