Thursday, January 19, 2006

BUHSAN...

Assalammualaikum wbt

petang nih aku boring..nak jogging, td hari hujan...tp, la nih dah tak hujan..cuma tak berani...timbul lak rasa was-was..bukan apa, skang nih kan tgh heboh tentang kes seorang wanita dijumpai mati selepas hilang sewaktu berjogging. Walaupun area tempat aku jogging nih betul2 kat depan rumah nih, memang leh nampak dari sini, tapi ada gak sekelumit rasa tak berapa berani. Yer la, tgk kosong jer trek biasa aku jogging tuh..nak-nak kakak aku pun dok takut2kan aku semalam...eheheh...so, hari nih rehat kejap daripada jogging..mungkin wat senaman kat rumah jer..siapa sangka kan, tempat yg kita biasa pergi, yang kita rasa selamat jd tempat yg paling merbahayakan bagi diri kita. Bukan jer trek jogging, tapi kat umah gak..tgk la, baper byk kes yang kita baca kat paper, dengar kat berita tentang kes-kes yang melibatkan nyawa2 orang yg berada di rumah sendiri..isy, moga-moga dijauhkan...

erm..hari tuh ada satu sessi perbualan yang aku dengar lah..kitorang bukanlah ramai masa tuh, ada 5 orang jer..termasuk seorang non-muslim, Raven (bukan nama sebenar)..yg aku sedih tuh, apabila yang lelain nih menceritakan kelemahan pelajar-pelajar lepasan sekolah agama..serta kelemahan-kelemahan silibus sekolah agama tuh depan Raven (bukan nama sebenar) nih..mmg ada betul apa yang diorg katakan tuh..sebab aku pun nampak gak depan mata aku, cuma tak patut la cakap depan si Raven nih...sebab ianya menjatuhkan imej Islam tuh sendiri..seolah-olah diorang menunjukkan betapa susahnya Islam nih..begitu tertutup dan mengongkong..aduihh..pedih gak..macam mana Islam nak berkembang jika kita menyogokkan keburukan pada yang non-muslim..tp, takleh gak nak salahkan yang mengata nih, mereka yang mengaku Islam pun kena tunjukkan sikap dan peribadi yang baikkan? Sama macam kalo kita nak beli barang..perkara pertama yang menarik perhatian kita adalah sarung luar atau cara balutan dan cara penjual mempamirkan barang mereka. Pastu baru kita tengok ingredient..pastu baru kita rasa..korang nak ker rasa atau beli barang2 yang mana luarannya kotor, kemek, berhabuk? Camtuh jugak kalo kita nak orang lain mendekati Islam..tunjukkan peribadi yang baik, baru org berminat nak mengetahui tentang Islam...sebab skang nih takder dah org guna istilah "dont judge a book by it's cover"...tul dak?

No comments: