Thursday, June 27, 2013

Aktiviti bersama anak-anak

Sejak berkahwin, kalau di Putrajaya ada apa-apa karnival kami memang akan pergi. Dah ada anak lagi la seronok nak pergi sebab anak2 pun excited dengan program-program macam nih. Tahun nih kami sempat pergi ke Pesta Belon Udara Antarabanga, Karnival Belia dan baru-baru nih Pesta Bunga dan Taman (Floria). Kalau dulu duduk Putrajaya, paling tidak 4-5 kali kami akan berulang ke program-program tuh tapi bila dah pindah Semenyih, kurang la berulangnya. Paling tidak pun 2-3 kali je. Hehehehe...kalau ke Karnival belia, tumpuan anak2 adalah pada pameran pasukan beruniform. Polis, askar, bomba. Alhamdulillah, anak-anak jenis tak kisah berjalan lama-lama. Tak meragam sangat. Cuma penat bila pantang nampak org menjual, semuanya dia nak. Kalau pameran sebegini, yang anak-anak agak trauma adalah maskot2 dan patung-patung yang pakai baju-baju penyamaran. Biasanya kat booth tentera la sebabnya ada juga sekali sekala sebenarnya org yang pakai baju tuh. Bila pengunjung datang dekat, diorang bergerak. Mau tak menjerit budak-budak nih. Yang diorg dah pasti betul2 adalah patung, baru berani datang dekat.


 Adik nak cuba juga

 Anak bujang den amik gambar senyum simpul..

 Along dengan hadiah kemenangan pertandingan mewarna di pameran Bomba

Seronok main kejar2 sementara ummi dan walid menghayati persembahan zikir dan salawat.

Baru-baru nih pula ada Pesta Floria. Ini memang fevret aku. Seronok tengok bunga yang banyak-banyak. Nak pergi obersi tengok musim bunga, belum ada rezeki lagi. Maka kat pesta floria nih pun jadi lah.Tahun nih temanya adalah bunga orkid. Aku kalo orkid nih idak la fanatik sangat, jadi banyak ambil gambar bunga-bunga yang lain..Kalau pesta floria, acara wajib kami adalah melihat perarakan bos berhias dan persembahan bunga api. Kalau tahun-tahun sebelum nih, bila part bunga api jer mesti akan berlaga dengan suara Along dan Adik meraung ajak balik sebab takut. Tahun nih diorang dah berani. Cuma adik jer yg masih takut-takut. Disebabkan cuaca yang tak begitu elok (jerebu), setakat 2 kali jer kami ke sini. rasa macam tak puas sebenarnya tapi nak buat macam mana kan. Insya Allah, tahun depan kami datang lagi.

 salah satu taman yang dipertandingkan di peringkat sekolah 

 Ros yang unik

 I'm so in love with lilies

 Bunga-bunga yang cantik..

 Acara wajib di malam hari..pertandingan bot berhias

 dan letupan bunga api

 Di bahagian pameran antarabangsa..


Alkisah, di pesta floria nih ada banyak persembahan dan byk pentas-pentasnya. Bagpipe nih memang kami tunggu-tunggu pada hari kejadian. Bukan suka pun tengok lelaki-lelaki yang gagah perkasa tapi pakai skirt. Cuma nak dengan muziknya ajer. Maka, bila persembahan bermula kami pun berdiri ler depan pentas bila tiba-tiba..


Anak-anak berlari menyorok belakang kami dan terintai-intai. 



Punya la cuaknya muka si Along..

.
.
.
.
.
.
.
Punyalah cuak bebudak nih bila nampak makhluk2 sebegini..Dari dulu sampai sekarang, kalau maskot ke, badut ke..memang anak-anak yang bertempiaran lari. Memula diorg menyorok2 belakang kami jer. Tapi bila badut nih semakin dekat, si adik menjerit-jerit ajak balik. Si Along dan mencicit lari jauh ke belakang. Terpaksa mengejar pulak. Aduhai..sabar jer la..

No comments: