Tuesday, December 23, 2008

Penatnya menjadi ibu tunggal..

Huh..penat yer menjadi seorang ibu tunggal nih. Nooo...bukan aku tak ada suami, tapi ditinggalkan suami sebab pergi berkursus di Melaka. Makanya secara rasmi aku menjadi ibu tunggal untuk 3 hari 2 malam. Dah lah hari Jumaat tuh perut aku meragam betul. Nak tinggalkan Zakwan main sesorg pun susah, sbb kalau dia tak nampak kelibat umminya, mulalah meraung sekuat hati. Adush..Nak solat pun kena bentang sejadah lain kat sebelah untuk dia baring2. Tapi endingnya dia tetap akan baring depan sejadah kita sambil memerhatikan kita solat. Ingatkan Aida akan di poskan petang tuh, rupanya malam dah dekat pukul 10 baru dia sampai bersama dgn Abg Long sekeluarga. Aku pulak untuk makan malam dengan Zakwan aku just masakkan mihun sup 'bodo-bodo' (sejenis mihun sup yg dimasak oleh org pemalas..ehehe). Malam tuh Abg Long tido di rumah aku. Zakwan sampai kena paksa tido sebab asyik nak main dengan kakak Humaira' n Abg Aki jer.

Hari Sabtu tuh senang sikitlah nak buat kerja sebab ada Aida utk melayan Zakwan. Boleh lah aku mengemas, basuh baju, buang sampah dan masak semua. Kain pulak dah menggunung tak dilipat. Pagi tu Abg Long balik, kemudian dah dekat tghari Kak Alin pulak datang. Lepak2 kat rumah sampai petang. Lepas habis masak, aku pulak melayan Zakwan. Bila petang, bawak Zakwan turun ke playground. Melayan dia main kat situ, mak pulak datang. Singgah ke rumah aku lepas balik dari kenduri. Cadang memula nak tido kat Putrajaya, tapi mak kata byk pulak urusan kat rumah..malam tuh jugak diorang balik. Tinggallah aku bertiga dengan Aida.

Hari Ahad tuh seharian Zakwan tak keluar. Dah macam cacing kepanasan dia kat dalam rumah. Kejap2 tunjuk arah pintu. Duduk depan pintu tunjuk pulak arah kunci. Aku tak larat sungguh nak melayan hari tu. Makanya terpaksalah Zakwan main dalam rumah aja. Aku lepas memasak semua tuh, rehatlah sekejap. Lepas tuh pi menyental baju2 suter yang dah terendaam dari pagi. Lepas menyidai semua, menggosok baju pulak untuk pakai 3 hari. Petang tuh abang balik. Abang pun dah kepenatan tapi dilayan jugak si Zakwan. Abang setakat bawak Zakwan berjalan depan rumah aje. Tak bawak pun pergi playground. Maghrib tuh mak datang nak bawak Aida balik. Seronok Zakwan sebab ramai yang melayan dia malam tuh. Oh, Zakwan dah pandai menendang bola. Kemudian dia tepuk tangan bila kita sebut 'yeay'. Malam tuh lepas mak balik baru Zakwan tido. Itupun lambat jugak. Dia asyik nak main jer. Kami pun tido awal jugak sebab dah kepenatan.

3 comments:

shafarina said...

sian zakwan.. ayah outstesen ek

Nurul said...

eheheh..gi kursus jer...tuh baru first time ditinggalkan walidnyer..kalo dak, asik kiter jer yg tinggalkan dier..huhuhuhu

hidayahamin said...

hehehe... salam perkenalan dari saya....