Saturday, August 26, 2006

Salam Merdeka....

Assalammualaikum wbt..

Salam sejahtera, Salam merdeka buat semua. Salam bulan kemerdekaan. Merdeka!! Merdeka!! Sumer skang nih pasal merdeka..senamrobik merdeka..kembara merdeka..ambang merdeka..sumer-sumer merdeka..Apakah itu merdeka? ceewaahh..dah macam cikgu tny kat anak-anak murid plak..yer la, semerdeka manakah merdeka kita nih? Kalo dilihat pada fizikal, pada lahiriah...memang kita merdeka...tapi kalau dilihat dgn lebih mendalam, kita belum merdeka..kita masih dijajah..dari segi pemikiran..dari segi minda..dari segi budaya hidup..dari segi pegangan...takder la, bukan sesuka hati nak dok membebel. Semalam aku tgk satu siaran kat Channel 9, kira masuk minggu nih minggu ke-2 aku tgk siaran tuh. Tajuknya Sahabat kot..tuk 2 minggu tuh, isunya tentang remaja rosak akhlak nih. Semalam tentang student2 IPTA yg buat "kerja partime" nih...student tuh siap cerita tanpa ada sebarang intonasi kekesalan atau takut tentang kerja dia tuh..last week tentang seorang remaja yg berhenti sekolah seawal usia 16 tahun, lari dr rumah dan kerja sbg GRO...sekarang mengandung, dan dengan bangga bgtau bahawa itu adalah kandungan yg ke-2. Sumua nih anak Melayu kita. Aku pelik, diorg tak pernah ker memikirkan tentang masa depan sendiri, memikirkan tentang ibu bapa mereka, memikirkan tentang keluarga mereka dan paling penting memikirkan tentang balasan ALLAH pada setiap dosa dan noda yg telah kita lakukan? Tidakkah mereka2 ini mempunyai perasaan? Inikah yg kita dengan bangga menggelar anak-anak merdeka? Apa dah jadi dengan segala ilmu agama yg telah diajarkan kepada mereka sejak dari bangku sekolah lg? Sesungguhnya kita mmg belum merdeka...Penjajah telah keluar meninggalkan Tanah Melayu, tetapi mereka juga meninggalkan budaya, cara hidup, pemikiran mereka di sini sebagai tanda cenderamata meraka...lemahnya kita..

SALAM MERDEKA BUAT SEMUA!!!

2 comments:

wan said...

Eii.. Nauzubillah. Karang kalau kutuk2 sangat, anak kita sendiri yang terjebak sama.

Tapi, apa awak cakap tu betul. Negara kita merdeka betullah, tapi semangat rakyat ni masih belum merdeka sepenuhnya. Tanya pasal Mat Kilau, Dol Said sape pun belum tentu diorang boleh jawab.

Selamat Bercuti eh Nurul! :)

nurul said...

tuh aarr wan..mat kilau diorg tak tau..cuba tny saper m.daud kilau..diorg tau kot..ehehehe

nauzzubillah..moga dijauhkan dr keluarga kita semua2 nih..