Thursday, April 07, 2011

Perkembangan adik dengan peads.

Semalam appointment adik dengan Peads dan cara kerja. Tung tang tung tang..cara kerja dah nak discharge adik sebab motor skill adik sungguhlah memberangsangkan. Maknanya, adik adalah normal. Habis cara kerja, kena tunggu pula untuk jumpa doktor peads pula. As usual, adik tak pernah berjumpa dengan doktor yang sama. Mesti doktor lain-lain. Bila dah bersoal jawab, doktor membuat andaian bahawa adik mungkin ada masalah dari segi speech. Pada usia adik yang dah nak masuk 2 tahun bulan depan, adik hanya boleh menyebut 1 - 1 perkataan saja. Masih belum pandai membuat ayat walaupun perkataan yang boleh disebut dah banyak. Sekarang adik akan ada appointment baru, dengan speech therapist pulak.

Doktor tanya lagi, adakah adik kidal atau right handed. Aku kata, sepanjang observation aku, adik nampaknya lebih ke tangan kiri. Even kalau menulis atau mewarna, dia lebih gemar menggunakan tangan kiri compared to right hand. bila doktor kata it's not normal for kids untuk menjadi kidal seawal usia setahun, aku dah mula risau walaupun bibir masih tersenyum. Berkemungkinan besar, adik tak begitu selesa dengan menggunakan tangan kanan kesan dari pendarahan otak kirinya dulu. Doktor kata mungkin kesan pendarahan itu hanya berlaku di bahagian atas badan (tangan) berbanding bawah badan (kaki) sebabnya adik berjalan dengan baik malah boleh berlari dan melompat. Terus terang aku sebelum ni aku ingatkan adalah normal utk budak2 menggunakan anggota kirinya berbanding anggota kanan.Rupanya tak. Sepanjang dalam bilik doktor adik sungguhlah tak boleh duduk diam. Sekejap nak main mainan bawah katil, sekejap tarik ummi ajak keluar. Adoi, memang tak boleh duduk diam. Sebelum keluar dari bilik doktor, sempat doktor kata yang dia mungkin salah. Mungkin adik memang lambat bercakap. Mungkin pendarahan tak ada bagi kesan pada pembesaran adik. So, doktor pesan pada aku supaya jgan bimbang. Macam mana untuk seorang ibu tidak rasa bimbang jika mendengar kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku itu? Aku cakap balik pada doktor, macam mana pun aku kena ada rasa bimbang. Kerana aku adalah seorang ibu.

Ya ALLAH. Semoga adik akan terus sihat dan cergas seperti anak-anak yang lain. Amiin

4 comments:

zalihar said...

azra pun jumpa pakar speech therapy..lmbat ckp...skrg pun still xleh wt ayat...tp hrp2 xde pepe k.nurul...kita sama2 doa je la...huhu

izz said...

insyaAllah sume ok nurul...

Nurul said...

za: ye ker? gi kat putrajaya ker? ramia tak kat situ sbb hr tuh diorg ada tny2 kot kitorg nak referkan adik ke therapist hosp. putrajaya..

izza: amiin

zalihar said...

k.nurul...aaa..kt ptrajaya...xramai pun..blhla k.nurul ke situ...