Wednesday, February 02, 2011

Mulanya ketagihan ini


Semenjak dua menjak nih, aku dah jadi gila nak memasak. Nak masak kek, roti, kastard, puding dan serba neka la. Kalau kek tuh takyah nak citer baper kali. Ada yang jadi, ada yang bantat. Ehehe..sampai si suami bising, gula cepat habis, telur asyik berganti. Nak buat macam mana, tepung kek masih banyak kat rumah tu. Rasa macam seronok sebenarnya. Setiap kali memasak, dok terbayang keenakannya. Aku dari dulu berangan nak anak-anak aku berbangga dengan masakan ku, nak anak-anak jadi macam ketagih dengan masakan aku. Sebab tu aku cuba macam-macam. Nak tengok selera anak-anak macam mana. Nampaknya Along memang suka makan kek. Adik pula, macam biasa la. Apa je orang bagi semua makan (sikit lepas tuh yang belen dia main ramas-ramas je). Si suami pula, selera masih lagi selera orang dulu-dulu. Dia kurang minat yang agak-agak moden nih. Sekarang nih aku macam 'mengidam' nak buat kek coklat. Tapi kena tunggu dulu lah, dah janji dengan si suami yang aku takkan buat kek dalam masa terdekat nih. errr..apam leh tak masak? Ehehehe..

Sebenarnya memang dari dulu aku minat masak-masak. Biasanya pilihan aku adalah masakan barat lah. Masa mula-mula kawen, pengukus dengan oven tak ada. Makanya takder la aku menggila macam sekarang nih. Lagipun sekarang kan banyak betul blog-blog mengenai masakan. Bila buka jer, orang tuh komen sedap, orang nih komen gebu bla bla bla. Tu yang buat aku berkobar-kobar nak masak. Bila tengok orang lain pandai masak, aku jadi cemburu. Ye, aku cemburu. Cemburu pada bakat yang diorang ada. Terbayang betapa seronoknya ahli keluarga mereka nak pulang ke rumah kerana terbayang-bayangkan keenakan masakan di rumah sendiri. Macam kita semua seronok nak balik rumah mak bapak kita sebab dok terbayangkan lauk-pauk yang mak kita masak. Aku nak rasa itu juga ada dalam diri anak-anak aku. Tapi aku akui, aku bukanlah pandai masak. No, no, no. Memang tak pandai. Tangan nih keras sebenarnya. Cumanya, bila aku rasa apa yang aku masak tu tak sedap, aku akan cuba buat lagi sampai aku rasa mencapai tahap piawai suami dan anak-anak aku. Aku ucapkan terima kasih la pada kawan aku, Sue, yang telah menghadiahkan perkakasan memasak (termasuk penimbang dapur tu) dan pada mak mertua aku yang dah bagi oven bulatnya. Hehehe...banyak jasanya tu. Aku dah berniat, lepas nih tiap kali nak balik ke Gombak atau Beranang, aku nak masak utk dibawak balik. Abang redha kan? :D

4 comments:

tulip said...

masak.. jgn tak masak. bg sekali resepi. nanti i follow..

Nurul said...

hak hak hak..resepi sumer I rembat kat myresepi.. :p

izz said...

hehehee... aku pon suke jugek tp mcm ko ckp la kdg jd kdg tak.. hehehe.. at least kita mencuba.. nnt aku share resipi kek coklat moist yg marveles.. senang jer..

Nurul said...

yup, kalo tak cuba mana nak tau jd ker dak. Kalo tak jadik, buat lagi kan? ehehe..share jgn tak share. Aku tunggu balik umah mak aku baru leh pulun masak macam2 sbb laki aaku takleh nak bising..ahahah