Wednesday, May 05, 2010

PENIPU!


Huhuhu..entah tahun bila aku buka akaun Public Bank. Masuk ni dah 2 kali aku terima email dari makhluk ni. Mula-mula pun kata akaun kena kunci, aku tak layan. Siap aku forwardkan kepada customer service Public Bank lagi. Kali ni bagi lagi sekali kata akaun kena kunci. Apa daa, berapa kali nak kunci 'akaun' aku ni? Agak-agak la kalau nak menipu. Lepas tu, ayat yang digunakan pun terang-terang bahasa Indon. Bila masa orang Malaysia guna perkataan ketidaknyamanan? Ahahaha..sungguh jelas penipuannya. Harapnya jangan la ada yang tertipu. Kalau ada gak, tak tahu aku nak kata apa. Dari penggunaan tatabahasa pun dah tahu ini penipu. Sebelum ni aku pernah juga dapat SMS yang AF tuh. Kata sim card aku terpilih la. Menang berpuluh ribu katanya. Lepas baca terus aku delete. Ye lah, tengok AF pun jarang apatah lagi untuk mengundi. Apahal pula tetiba no sim card naik kan? kan? Kepada anda-anda di luar sana, sekiranya dapat email atau sms yang meragukan seperti ini silalah semak pada syarikat-syarikat yang disebutkan di dalam mesej tersebut. Kalau kata dari Maybank, check pada website Maybank. Kalau kata dari Power Root, check website Power Root. Biasanya mana-mana syarikat yang menganjurkan sebarang peraduan and so on akan di war-warkan di laman web mereka kan? So, hati-hati.....

8 comments:

shafarina said...

stended ler tuh spam, phishing sume

Nurul said...

tuh ler pasal wan..tapi masih lagi ada yg terkena...pelik tul la

ctsfin said...

atun pun ade dpt yg PBbank nie. Tadi dpt pasal mastercard pulak. tak bile org pakai mastercard tah.. tapi bile dpt terus delete jerr...

Nurul said...

ct, tuh la..yg pertama kali tuh saya pun dah delete..agaknya dia tak puas hati kita tak respon, dia antar lg skali..ehehe...

izz said...

aku pong dpt.. mcm2 bank dok emel.. ignore je nurul..

eh,meh join give away kot2 dpt perfume free.. hehehe http;//emacupcakes.blogspot.com

Nurul said...

ahah...tengah demam contest makcik nih eh? ahaha

Penakumenulis said...

SPAM kan aje email mcm tu...:-)

Nurul said...

tuh la yah. Malas nak layan. sampai 4 kali antar email. Memula baser Indon, pastu baser inggeris. huhuhuhu